Zacznijmy od pocz膮tku. W sezonie zimowym, zw艂aszcza gdy m贸wimy o zimie, w kt贸rej na sile przybiera kolejna fala pandemii, a nowy wariant wirusa Omikron sprawia, 偶e ch臋tnych do podr贸偶owania jest mniej ni偶 w latach poprzednich, tury艣ci zg艂aszaj膮 limitowane zapotrzebowanie na bilety linii lotniczych. W tej sytuacji logiczne by艂oby ci臋cie po艂膮cze艅 i utrzymywanie tych rejs贸w, na kt贸re jest popyt. Tak si臋 jednak nie dzieje. Dlaczego? Poniewa偶 linie lotnicze, kt贸re odwo艂uj膮 zaplanowane rejsy, mog膮 straci膰 cenne sloty, czyli dzia艂ki czasowe start贸w i l膮dowa艅 na lotniskach. Je艣li przewo藕nicy nie wywi膮偶膮 si臋 z zapowiadanych po艂膮cze艅, ich sloty mo偶e przej膮膰 konkurencja. Aby unikn膮膰 tej sytuacji, linie lotnicze lataj膮 鈥瀗a pusto鈥, albo prawie 鈥瀗a pusto鈥. Przed wybuchem pandemii COVID-19 prawo europejskie obligowa艂o przewo藕nik贸w do realizacji 80% zak艂adanych kurs贸w. W okresie strachu, restrykcji i zredukowanego popytu na latanie wsp贸艂czynnik ten obni偶ono do 50%, jednak realia pokazuj膮, 偶e wci膮偶 jest on zbyt wysoki wzgl臋dem rzeczywistego zapotrzebowania. Ta sytuacja owocuje kursami pustych samolot贸w.
Je艣li doprecyzujemy, 偶e mamy do czynienia nie z marginalnym procederem, ale powszechn膮 praktyk膮 na masow膮 skal臋 (np. Brussels Airlines wykona艂y 3 tys. pustych przelot贸w, a Lufthansa zanotowa艂a ok. 18 tys. tego typu rejs贸w), to okazuje si臋, 偶e m贸wimy o grubym nonsensie. Jego koszty ponosz膮 oczywi艣cie sami przewo藕nicy (wyp艂aty dla za艂ogi, paliwo, eksploatacja maszyn itd.). Biznes ma to do siebie, 偶e mo偶e sobie powetowa膰 te straty zyskami na innych polach. Takich mo偶liwo艣ci nie ma 艣rodowisko. Ka偶dy transport samolotem wi膮偶e si臋 z emisj膮 dwutlenku w臋gla i innych szkodliwych gaz贸w cieplarnianych. 艢lad w臋glowy generowany przez linie lotnicze jest znaczny i budzi niepok贸j ekspert贸w na ca艂ym 艣wiecie. Jednym ze sposob贸w na obni偶enie szkodliwej emisyjno艣ci mia艂a by膰 uchwa艂a Mi臋dzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Powietrznego (IATA), zak艂adaj膮ca neutralno艣膰 klimatyczn膮 linii lotniczych do 2050 r. Puste przeloty pokazuj膮, jak bardzo obecna sytuacja odbiega od ambitnych plan贸w oraz to, jak sprzeczne s膮 punkty widzenia zrzeszenia przewo藕nik贸w i Komisji Europejskiej.