PLL LOT pod kreską w 2020 roku

Pandemia wywołała bezprecedensowy kryzys w sektorze przewozów lotniczych. O jego skali niech świadczą straty linii lotniczych. Największych polski przewoźnik przedstawił raport z działalności za ubiegły rok, w którym wykazał stratę na poziomie 1,041 mld zł.

Deficyt nie był zaskoczeniem

Branża lotnicza przechodzi kryzys, którego rany będzie lizać jeszcze przez długie lata. Rosnącą sprzedaż biletów lotniczych na Starym Kontynencie zatamowała nagle pandemia COVID-19. Zamknięte granice, obostrzenia i strach sprawiły, że oferta linii lotniczych nie przypomina już siatki połączeń sprzed uderzenia koronawirusa. Linie lotnicze były zmuszone nie tylko do anulowania lotów, ale także do zwrotów środków za bilety na transfery, które nie mogły dojść do skutku. Wszystko to sprawiło, że pandemia mocno odbija się na wynikach finansowych przewoźników. Ilustracją rozmiaru problemu jest przykład PLL LOT. Narodowy przewoźnik w sprawozdaniu finansowym podsumował swoje wyniki za 2020 r. Jak można było się spodziewać, spółka zakończyła ubiegły rok ze sporą stratą w wyniku netto – 1.041,1 mln zł. Dla porównania, w 2019 r. firma wypracowała zysk na poziomie 68,9 mln zł. Polskie linie lotnicze zanotowały stratę ze sprzedaży biletów (działalność podstawowa) – 533,1 mln. Rok wcześniej sprzedaż biletów lotniczych przyniosła zysk w wysokości 113,9 mln zł.

Ten rok w branży lotniczej zapowiada się podobnie

W obliczu kryzysu i bardzo niskiego pobytu na przeloty lotnicze w 2020 r. władze spółki starały się obniżać koszty stałe. Wdrożono także zmiany w systemie wynagrodzeń pracowników. W grudniu 2020 r. firma uzyskała pożyczkę w wysokości 1,8 mld zł z Polskiego Funduszu Rozwoju. Środki zostały podzielone na trzy transze, a ich spłata rozpocznie się w grudniu 2023 r. Kierownictwo PLL LOT ma nadzieję, że do tego czasu wskaźniki rejsów lotniczych poszybują w górę w 2022 r., a ludzie wrócą do systematycznego podróżowania. Opierając się na prognozach IATA, skutki pandemii będą odczuwalne przez branżę jeszcze przez długie lata. Narodowy przewoźnik zakłada, że statystyki przewiezionych pasażerów w 2021 r. będą podobne do tych z 2020 r. Przypomnijmy, że globalny ruch lotniczych w ubiegłym roku zaliczył spadek o 63% względem bardzo udanego 2019 r.

Może zainteresuje Cię również:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły

Albania – czego nie wolno robić? Ważne zasady dla turystów
Albania, położona na Półwyspie Bałkańskim, to kraj fascynujących kontrastów, gdzie nowoczesność spoty...
Albania – co zobaczyć? Najpiękniejsze miejsca, które musisz odwiedzić
Od krystalicznie czystych wód Riwiery Albańskiej po majestatyczne szczyty Gór Przeklętych. Ten wciąż stos...
Czy do Albanii potrzebny jest paszport? Aktualne zasady wjazdu
Czy do Albanii potrzebny jest paszport? To pytanie często zadają Polacy planujący wakacje w tym malowniczym ...
Bergamo czy Mediolan – co warto zwiedzić przy krótkim pobycie?
Wyobraź sobie, że masz tylko dwa dni na odkrycie Lombardii. Przed Tobą dwa miasta – Bergamo, które k...
Werona czy Wenecja – co wybrać na zwiedzanie w jeden dzień?
Wyobraź sobie, że masz tylko jeden dzień w północnych Włoszech. Przed Tobą trudny wybór: spędzić go w...
Wenecja czy Rzym – dokąd lepiej polecieć na 3 dni?
Włochy to kraj, który nieustannie inspiruje i zachwyca. Każdy, kto choć raz odwiedził ten zakąt...
Macieja Płażyńskiego 38, 44-100 Gliwice
Tel: 795 967 964
Copyright ©2024 Bilety lotnicze | Relacje | Inspiracje | Porady podróżników 🌍 | Powered by Bilety lotnicze | Relacje | Inspiracje | Porady podróżników 🌍.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram