Po 2050 r. latanie samolotem nie będzie szkodzić klimatowi

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Powietrznego (IATA) przyjęło uchwałę zakładającą, że linie lotnicze osiągną neutralność klimatyczną do 2050 r. W realizacji ambitnych planów mają pomóc innowacje i współpraca wewnątrz sektora.

Latanie samolotem ma być bardziej ekologiczne

Transport powietrzny ma szereg niekwestionowanych zalet – jest szybki, bezpieczny, a przy tym relatywnie niedrogi z perspektywy pasażera. Tanie linie lotnicze sprawiły, że z usług podniebnych przewoźników korzysta coraz więcej osób. Jednym z niewielu mankamentów, jakie przypisuje się temu środkowi transportu, jest wysoka emisja CO2. Faktem jest, że każdy lot jest bardzo kosztownym doświadczeniem dla Matki Natury. Ekolodzy wytykają liniom lotniczym, że podczas przelotu do atmosfery dostaje się sporo dwutlenku węgla i innych szkodliwych gazów, emitowanych podczas spalania paliwa lotniczego. Niektóre osoby z tego powodu świadomie rezygnują z podróżny samolotem, nawet jeśli to wiąże się z ograniczeniem ich mobilności. O tym, że problem jest faktem dla samych przewoźników niech świadczy chociażby możliwość wpłacenia datku na cele ekologiczne podczas kupowania biletu. Niektóre linie lotnicze dają swoim klientom taką możliwość, traktując ich darowiznę jako rekompensatę za koszty klimatyczne generowane podczas przelotu. Rosnący popyt na latanie i realna, dziejąca się na naszych oczach, degradacja klimatu sprawiają, że linie lotnicze zrzeszone w IATA postanowiły podejść bardziej odpowiedzialnie do tematu ekologii.

Zrównoważone latanie

Światowe linie lotnicze chcą, by podróżowanie samolotem było neutralne dla klimatu po 2050 r. To ambitne, rewolucyjne wręcz, zobowiązanie, ma być osiągalne dzięki współpracy całego sektora lotniczego i wsparciu rządów oraz organizacji międzynarodowych. Zerowa emisja ma się dokonać m.in. za pomocą wymiany maszyn na nowe, bardziej ekologiczne samoloty, używania biopaliw oraz nowych technologii napędowych (np. wodoru), a także kompensacji.

IATA zrzesza 290 linii lotniczych. Są wśród nich Polskie Linie Lotnicze LOT. Nie wszyscy członkowie Stowarzyszenia poparli klimatyczną rezolucję. Swoje obiekcje zgłosili m.in. chińscy przewoźnicy, dla których 2050 r. jest zbyt wczesnym terminem na osiągniecie takiego celu.

Może zainteresuje Cię również:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły

Nessebar co zwiedzić? Przewodnik po historycznym mieście
  Nessebar to perełka architektoniczna i kulturowa wybrzeża Bułgarii, która od wieków zachwyca podróżni...
Nessebar gdzie zjeść? Najlepsze restauracje i lokalne smaki
  Nessebar to malownicze, nadmorskie miasto, które zachwyca nie tylko architekturą czy atmosferą, lecz tak...
Burgas co zobaczyć? Najciekawsze miejsca w nadmorskim kurorcie
  Burgas, położone malowniczo nad Zatoką Burgaską Morza Czarnego, od lat przyciąga turystów swoim unikat...
Warna czy Burgas? Które miasto lepiej wybrać na wakacje?
  Bułgaria słynie z pięknego wybrzeża Morza Czarnego, czystych plaż, interesujących miast oraz bogatej b...
Warna co zobaczyć? Przewodnik po najciekawszych miejscach
  Warna, położona nad Morzem Czarnym, to nie tylko trzecie największe miasto Bułgarii, ale także jeden z ...
Primorsko czy Słoneczny Brzeg? Który kurort wybrać?
  Wybór pomiędzy Primorsko a Słonecznym Brzegiem to jedna z najczęstszych rozterek turystów planujących ...
Macieja Płażyńskiego 38, 44-100 Gliwice
Tel: 795 967 964
Copyright ©2024 Bilety lotnicze | Relacje | Inspiracje | Porady podróżników 🌍 | Powered by Bilety lotnicze | Relacje | Inspiracje | Porady podróżników 🌍.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram