1143 nowe maszyny dla linii lotniczych

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Powietrznego (IATA) zapowiada, że w tym roku przewoźnicy odbiorą 1143 nowych samolotów. Czy ta liczba może oznaczać regenerację branży lotniczej? Na optymistyczne prognozy jest jeszcze zbyt wcześnie.
Linie lotnicze odrywają się od ziemi po pandemii

Branża turystyczna, w tym także podniebni przewoźnicy, mocno odczuwa skutki pandemii i ograniczonej dostępności do podróży. Mniejsza mobilność podróżnych i globalny strach przed chorobą sprawiły, że siatki połączeń zostały radykalnie zawężone w 2020 r. W tym roku statystyki rosną, choć wciąż niewiele parametrów nawiązuje do tych z rekordowego 2019 roku. Oprócz liczby operacji lotniczych i sprzedanych biletów papierkiem lakmusowym podniebnego sektora może być liczba zamówionych maszyn lotniczych. Jak szacuje IATA, w 2021 r. przewoźnicy odbiorą od producentów 1142 samolotów. Dla porównania, w 2020 r. W hangarach linii lotniczych zaparkowano 805 odrzutowców.

Rok 2022 ma być lepszy

Stowarzyszenie Transportu Powietrznego zdradza, że w następnym roku maszyn ma być jeszcze więcej – 1622. Rosnący popyt na odrzutowce może oznaczać, że zarządy linii lotniczych prognozują poprawę koniunktury. Zagospodarowanie nowych maszyn oznacza rozbudowanie oferty połączeń lub wymianę starszych modeli na nowsze, bardziej ekonomiczne i bardziej komfortowe. Optymistyczne prognozy tłumi nieco informacja, że nie wszystkie urządzenia mogą zostać odebrane z powodu kryzysu lotniczego spowodowanego COVID-19. Sytuacja na świecie w tym temacie nadal jest dynamiczna, a przez to trudna do przewidzenia. Wiele zależy od kolejnych mutacji wirusa, liczby zaszczepionych osób i dystrybucji szczepionek do krajów mniej zamożnych. IATA ekstrapoluje, że niepewność potrwa jeszcze w dwóch najbliższych latach. Organizacja prognozuje, że popyt inwestycyjny linii lotniczych na nowe maszyny ma wyrównać się z tym sprzed pandemii dopiero w 2024 roku.

IATA odpowiada za 83% globalnego ruchu lotniczego i zrzesza 290 linii lotniczych. W tej grupie są też Polskie Linie Lotnicze LOT. Sektor lotniczy dostarcza ok. 4% światowego PKB, zapewniając zatrudnienie ok. 88 mln osób.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top
Przewiń do góry