Ekspert: na powrót ruchu lotniczego poczekamy 3-4 lata

Pandemia wstrząsnęła rynkiem przewozów lotniczych. Liczba pasażerów korzystających z usług linii lotniczych drastycznie spadła. Podróżni i specjaliści rynku lotniczego zastanawiają się, kiedy sytuacja się zmieni, a samoloty i statystyki lotnicze oderwą się od ziemi.

Branża lotnicza: nadzieja w szczepionkach

Walka z pandemią COVID-19 jest obarczona dużą nieprzewidywalnością. Ostanie miesiące pokazały, że deklaracje reprezentantów WHO i lokalnych polityków były wielokrotnie weryfikowane przez wirusa. Nadzieją na przerwanie czarnego scenariusza i stopniowy powrót do normalności są szczepienia. Szef Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – Janusz Janiszewski twierdzi, że prognozy Agencji wskazują, że jeśli szczepionka zadziała, ruch lotniczy wróci do poziomu z roku 2019 za trzy lub cztery lata. Mniej optymistyczny wariant zakłada, że regeneracja w podniebnej branży potrwa nawet osiem lat. Wszystko zależy od tempa szczepień, ilości zaszczepionych osób, kolejnych mutacji wirusa i dynamiki rozwoju pandemii.

Sprzedaż biletów lotniczych – cofnęliśmy się o 15 lat

Janiszewski szacuje, że pandemia zregresowała skrzydlaty przemysł o jakieś 15 lat. W 2020 roku nad polskim niebem ruch powietrzny zmalał o 60%, a w Europie spadek był jeszcze większy – o ok. 75% względem roku 2019 r. Na wyobraźnię działają też inne przykłady. W 2019 r. na lotnisku w podkrakowskich Balicach w szczytowej godzinie obsłużono 26 samolotów, a w najbardziej obłożonej godzinie 2020 r. tylko 3 maszyny. Lotnisko Chopina w Warszawie w 2019 r. obsługiwało nawet 42 aeroplany, podczas gdy w kulminacyjnym momencie 2020 r. zaledwie 15 samolotów.

To ogromny cios dla linii lotniczy, lotnisk i podmiotów świadczących usługi towarzyszące podróżom lotniczym. Cytowany ekspert porównuje ubiegłoroczne statystyki z poziomem, na którym byliśmy w 2004 r., wchodząc do Unii Europejskiej. Dołączenie do grupy krajów UE było dla nas ogromnym impulsem do podróży zagranicznych. Otwarte granice i tanie bilety lotnicze zachęcały do zwiedzania i migrowania. Śmiało można powiedzieć, że był to kamień milowy na osi czasu transportu lotniczego w Polsce. COVID zafundował przewoźnikom i pasażerom twarde lądowanie, sprawdzając statystyki do poziomu porównywalnego z etapem sprzed członkostwa w UE. W 2020 r. w polskiej przestrzeni powietrznej wykonano 377 tys. operacji lotniczych, czyli startów i lądowań. W 2004 r. było ich niespełna 360 tys.

Może zainteresuje Cię również:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły

Albania – czego nie wolno robić? Ważne zasady dla turystów
Albania, położona na Półwyspie Bałkańskim, to kraj fascynujących kontrastów, gdzie nowoczesność spoty...
Albania – co zobaczyć? Najpiękniejsze miejsca, które musisz odwiedzić
Od krystalicznie czystych wód Riwiery Albańskiej po majestatyczne szczyty Gór Przeklętych. Ten wciąż stos...
Czy do Albanii potrzebny jest paszport? Aktualne zasady wjazdu
Czy do Albanii potrzebny jest paszport? To pytanie często zadają Polacy planujący wakacje w tym malowniczym ...
Bergamo czy Mediolan – co warto zwiedzić przy krótkim pobycie?
Wyobraź sobie, że masz tylko dwa dni na odkrycie Lombardii. Przed Tobą dwa miasta – Bergamo, które k...
Werona czy Wenecja – co wybrać na zwiedzanie w jeden dzień?
Wyobraź sobie, że masz tylko jeden dzień w północnych Włoszech. Przed Tobą trudny wybór: spędzić go w...
Wenecja czy Rzym – dokąd lepiej polecieć na 3 dni?
Włochy to kraj, który nieustannie inspiruje i zachwyca. Każdy, kto choć raz odwiedził ten zakąt...
Macieja Płażyńskiego 38, 44-100 Gliwice
Tel: 795 967 964
Copyright ©2024 Bilety lotnicze | Relacje | Inspiracje | Porady podróżników 🌍 | Powered by Bilety lotnicze | Relacje | Inspiracje | Porady podróżników 🌍.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram