Koszty linii lotniczy i lotnisk pójdą w górę do stycznia 2022

Z dokumentu „Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024” wynika, że od początku przyszłego roku zdrożeją opłaty ponoszone przez porty lotnicze i linie lotnicze. W końcowym rozrachunku podwyżki odczują też pasażerowie, na których z pewnością zostaną przeniesione dodatkowe koszty w postaci droższych biletów lotniczych.

Podniebny biznes – kto komu płaci?

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera opłaty terminalowe od polskich portów lotniczych. PAŻP ma dwie stawki – jedną dla głównego portu lotniczego im. Chopina w Warszawie i drugą dla 13 certyfikowanych lotnisk regionalnych. Od stycznia 2022 r. pierwsza podskoczy o 53%, a druga o 70%. Ponadto wzrośnie też egzekwowana przez Agencję opłata trasowa, tym razem o 26%. Organizacje, które odczują dodatkowe wydatki, alarmują, że podwyżki przełożą się na spadek konkurencyjności rodzimych portów lotniczych na tle lotnisk w tej części Europy, na czym straci cały transport lotniczy w Polsce. Jak zauważają zainteresowani, takie plany są całkowicie sprzeczne z zapowiadanym wsparciem dla branży, która wciąż liże rany spowodowane pandemią. Już bez anonsowanej podwyżki lotniska regionalne mogły czuć się dyskryminowane – w 2019 r. nakładana na nie opłata terminalowa wynosiła 181 euro, podczas gdy średnia opata terminalowa w Europie to 166 euro, a ta sama taksa dla lotniska Chopina kosztowała 90 euro.

Co to oznacza dla pasażerów linii lotniczych?

Zapewne będzie drożej. Wszystkie tego rodzaju składki – podatki, akcyzy i inne opłaty nakładane przez rządy lub instytucje kontrolujące zwykle odczuwają sami klienci. Ten scenariusz jest bardzo prawdopodobny w tym przypadku. Za zwiększone opłaty na lotniska zapłacą linie lotnicze korzystające z portów lotniczych, a te zapewne scedują swoje koszty na pasażerów w postaci wzrostu cen biletów lotniczych. W efekcie może zmniejszyć się popyt na latanie, na czym straci cała branża lotnicza i poturbowany przez Covid sektor turystyczny. Droższe opłaty lotniskowe odczują też firmy logistyczne wysyłające samoloty cargo.

Marnym pocieszeniem jest fakt, że Polska nie jest jedynym krajem, który dźwiga opłaty związane z lataniem. Niedawno Belgowie zwiększyli akcyzę na paliwo lotnicze i nałożyli VAT na sprzedaż biletów lotniczych.

Może zainteresuje Cię również:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły

Zadar - co zobaczyć? Kompletny przewodnik turystyczny
Zadar, urokliwe miasto położone na północnym wybrzeżu Dalmacji w Chorwacji, to prawdziwa perła Adriatyku ...
Co przewozić w bagażu głównym? Zasady, które warto znać
Co przewozić w bagażu głównym? Zasady, które warto znać Podróż samolotem to nie tylko ekscytująca przy...
Istria - gdzie jechać? Przewodnik po najlepszych miejscach
Istria, malowniczy półwysep w północno-zachodniej Chorwacji, to miejsce, gdzie spotykają się wpływy chor...
Hvar - co warto zobaczyć? Najlepsze atrakcje turystyczne
Hvar, nazywana czasem "chorwackim Saint Tropez", to jedna z najpiękniejszych wysp na Adriatyku, która przyci...
Istria - co warto zobaczyć? Odkrywamy ukryte skarby regionu
Istria, najdalej na północ wysunięty region Chorwacji, to prawdziwa perła Adriatyku. Ten trójkątny półw...
Co zabrać na city break? Praktyczny poradnik podróżnika
City break, czyli krótki wypad do miasta, to doskonały sposób na oderwanie się od codzienności i odkrycie ...
Macieja Płażyńskiego 38, 44-100 Gliwice
Tel: 795 967 964
Copyright ©2024 Bilety lotnicze | Relacje | Inspiracje | Porady podróżników 🌍 | Powered by Bilety lotnicze | Relacje | Inspiracje | Porady podróżników 🌍.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram