Koszty linii lotniczy i lotnisk pójdą w górę do stycznia 2022

Z dokumentu „Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024” wynika, że od początku przyszłego roku zdrożeją opłaty ponoszone przez porty lotnicze i linie lotnicze. W końcowym rozrachunku podwyżki odczują też pasażerowie, na których z pewnością zostaną przeniesione dodatkowe koszty w postaci droższych biletów lotniczych.

Podniebny biznes – kto komu płaci?

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera opłaty terminalowe od polskich portów lotniczych. PAŻP ma dwie stawki – jedną dla głównego portu lotniczego im. Chopina w Warszawie i drugą dla 13 certyfikowanych lotnisk regionalnych. Od stycznia 2022 r. pierwsza podskoczy o 53%, a druga o 70%. Ponadto wzrośnie też egzekwowana przez Agencję opłata trasowa, tym razem o 26%. Organizacje, które odczują dodatkowe wydatki, alarmują, że podwyżki przełożą się na spadek konkurencyjności rodzimych portów lotniczych na tle lotnisk w tej części Europy, na czym straci cały transport lotniczy w Polsce. Jak zauważają zainteresowani, takie plany są całkowicie sprzeczne z zapowiadanym wsparciem dla branży, która wciąż liże rany spowodowane pandemią. Już bez anonsowanej podwyżki lotniska regionalne mogły czuć się dyskryminowane – w 2019 r. nakładana na nie opłata terminalowa wynosiła 181 euro, podczas gdy średnia opata terminalowa w Europie to 166 euro, a ta sama taksa dla lotniska Chopina kosztowała 90 euro.

Co to oznacza dla pasażerów linii lotniczych?

Zapewne będzie drożej. Wszystkie tego rodzaju składki – podatki, akcyzy i inne opłaty nakładane przez rządy lub instytucje kontrolujące zwykle odczuwają sami klienci. Ten scenariusz jest bardzo prawdopodobny w tym przypadku. Za zwiększone opłaty na lotniska zapłacą linie lotnicze korzystające z portów lotniczych, a te zapewne scedują swoje koszty na pasażerów w postaci wzrostu cen biletów lotniczych. W efekcie może zmniejszyć się popyt na latanie, na czym straci cała branża lotnicza i poturbowany przez Covid sektor turystyczny. Droższe opłaty lotniskowe odczują też firmy logistyczne wysyłające samoloty cargo.

Marnym pocieszeniem jest fakt, że Polska nie jest jedynym krajem, który dźwiga opłaty związane z lataniem. Niedawno Belgowie zwiększyli akcyzę na paliwo lotnicze i nałożyli VAT na sprzedaż biletów lotniczych.

Może zainteresuje Cię również:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły

Odkryj Costa Blanca - co warto zobaczyć poza utartym szlakiem?
Dlaczego Costa Blanca to idealne miejsce na odkrywanie? Urok hiszpańskiego wybrzeża Costa Blanca, położona ...
Sewilla czy Malaga - Które miasto wybrać?
Dlaczego Andaluzja to idealne miejsce na wakacje? Klimat i kultura regionu Andaluzja to jeden z najbardziej mal...
Sewilla - co zobaczyć? Przewodnik po mniej znanych atrakcjach
Dlaczego warto odkrywać mniej znane zakątki Sewilli? Urok ukrytych perełek miasta Sewilla to miasto, które ...
Katania - Gdzie zjeść? Najlepsze restauracje, bary i kawiarnie
Wprowadzenie do kulinarnej sceny Katanii Tradycje kulinarne Sycylii Katania, położona u stóp majestatycznej ...
Palermo czy Katania - Które miasto wybrać na wakacje?
Dlaczego Sycylia to idealne miejsce na urlop? Niepowtarzalny klimat wyspy Sycylia, największa wyspa Morza Śr...
Alghero czy Cagliari - Gdzie spędzić wymarzone wakacje?
Dlaczego Sardynia to idealne miejsce na wakacje? Klimat i wyjątkowe krajobrazy wyspy Sardynia to prawdziwy raj...
Copyright ©2024 Bilety lotnicze | Relacje | Inspiracje | Porady podróżników 🌍 | Powered by Bilety lotnicze | Relacje | Inspiracje | Porady podróżników 🌍.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram