Początek nowego roku to czas podawania statystyk za minione dwanaście miesięcy w branży lotniczej. W jednym z poprzednich wpisów informowaliśmy o podsumowaniu 2021 roku przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Tym razem przyszła pora na meldunek z siedziby LOT-u. Polskie Linie Lotnicze poinformowały, że w ubiegłym roku przewiozły prawie 4,2 mln pasażerów, kursując na 151 trasach i lądując na 109 lotniskach. Maszyny LOT-u wykonały ponad 54 tys. operacji lotniczych, pokonując w powietrzu ok. 80 mln kilometrów. Jak to się ma do lat wcześniejszych? W rekordowym 2019 r. białe samoloty z charakterystycznym granatowym ogonem przewiozły 10 mln osób. Potem nastała pandemia i wszystko, co do tej pory znała branża lotnicza, straciło rację bytu. W 2020 r. LOT przetransportował 3,1 mln podróżnych. Jeżeli chodzi o kierunki, to w 2021 r. dużą popularnością cieszyły się Paryż, Wilno, Tirana, Chicago, Dubaj, Mami i Colombo. Zredukowano za to siatkę połączeń azjatyckich – m.in. do Tokio, Seulu i Pekinu.
Z uwagi na trwającą pandemię, nowe warianty COVID-19 i próbujące za nimi nadążyć regulacje prawne, sektor przewozów lotniczych wciąż cechuje się dużą nieprzewidywalnością. Przewidywane przez ekspertów scenariusze rozwoju branży przegrywają ze zmienną rzeczywistością. W tych chwiejnych warunkach PLL LOT zdecydował się postawić na inne priorytety – przewozy wakacyjne i transport cargo. W minionym roku firma zrealizowała cztery razy więcej połączeń czarterowych (we współpracy z biurami podróży) niż w 2020 r. Jeśli chodzi o przewóz ładunków, to w zeszłym roku przetransportowano dwa razy więcej cargo niż rok wcześniej.
Komunikat linii lotniczych podaje także, że regularność operacji wyniosła 99,7%, a wskaźnik punktualności wzrósł do 86% (8. miejsce wśród europejskich przewoźników).