Strajk kontrolerów lotów trwa

Trwają negocjacje na linii Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) – Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL). Wśród kwestii spornych są m.in. bezpieczeństwo, regulamin pracy i system wynagrodzeń. Impas trwa już od kilkunastu dni i póki co obie strony nie doszły do porozumienia.

Kontroler ruchu lotniczego to niecodzienny zawód

Profesja kontrolerów lotów uchodzi z jedno z najbardziej stresujących zajęć dostępnych na rynku pracy. Osoba na tym stanowisku odpowiada m.in. za ruch w przestrzeni powietrznej i samolotów na płycie lotniska. Każda czynności wykonywana przez pilota statku powietrznego musi być zaaprobowana przez kontrolera. Z wieży pilot otrzymuje komendy, instrukcje zmiany wysokości czy prędkości lotu oraz zezwolenia na podejście do lądowania. Innymi słowy, wszystkie ruchy maszyn lotniczych są zależne od jakości pracy i decyzji kontrolera lotów. Na barkach osoby pełniącej te obowiązki ciąży nieprzeciętna odpowiedzialność, bo najmniejszy błąd czy rozkojarzenie mogą zakończyć się katastrofą. Z pewnością nie jest to zajęcie dla każdego. Oprócz dużej odporności na stres, kontroler ruchu lotniczego musi dysponować świetną znajomością języka angielskiego, wyobraźnią przestrzenną, spostrzegawczością, umiejętnością pracy w grupie oraz ukończyć szereg kursów i zdać całą litanię egzaminów. Tak wysokie oczekiwania od kandydatów mają przełożenie na wysokie zarobki kontrolerów. Ich wynagrodzenie jest zależne od wielu czynników, np. ruchu na danym lotnisku i stażu pracy. Jak podaje strona rządowa biorąca udział w sporze, polscy kontrolerzy są jedną z najlepiej opłacanych grup zawodowych w kraju i zarabiają więcej niż ich koledzy i koleżanki w innych krajach europejskich. Ile konkretnie? Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel twierdzi, że w Warszawie kontroler lotu zarabia średnio ok. 35 tys., a na pozostałych lotniskach kontrolerzy zarabiają ok. 18 tys. zł brutto miesięcznie. W opinii ZZ KRL te liczby są mocno przeszacowane — wypłata na rękę rzadko przekracza 10 tys. zł, a średnia pensja kontrolera ruchu w naszym kraju to 15 tys. zł brutto.

Strajk kontrolerów lotów: gdy nie wiadomo, o co chodzi…

Kierownictwo PAŻP zgodziło się na wszystkie 24 postulaty dotyczące bezpieczeństwa wysuwane przez związek zawodowy. Jak to zwykle bywa w sporach tego typu, kwestia rozbija się o pieniądze. Związkowcy nie chcą zgodzić się na nowy regulamin wynagrodzeń wprowadzony w XI 2021 przez PAŻP. Nowe zasady opłacania kontrolerów nie są dla nich łaskawe. Dlaczego więc Agencja chce postąpić w ten sposób? Pandemia wywołała spory kryzys w branży lotniczej, o czym informowaliśmy wielokrotnie. Mniej pasażerów na lotniskach to mniej lotów, co oznacza mniej pieniędzy w kasie PAŻP, która zarabia na opłatach lotniskowych. Agencja szuka więc oszczędności w kieszeniach zatrudnianych przez siebie kontrolerów. Ci nie zgadzają się na szkodliwe dla siebie zasady wypłacania pieniędzy, ale także chcą podwyżek. ZZ KRL chce, by jego członkowie zarabiali więcej niż przed pandemią. Rząd odbija piłeczkę, twierdząc, że ruch lotniczy, mimo widocznego w statystykach ożywienia, jest wciąż na niższym poziomie niż w 2019 r., co przekłada się na mniej pracy dla kontrolera. PAŻP i rząd zgodzili się na powrót do poziomu wynagrodzeń sprzed nowego regulaminu. Ta oferta nie zadowala negocjatorów ZZ KRL. Związek ma w swojej talii jokera — strajk kontrolerów może sparaliżować ruch na lotniskach i przełożyć się na odwołane loty na masową skalę. Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że brak porozumienia może odwołać nawet 2/3 połączeń z Warszawy i Modlina od 1 maja. Wprowadzone wczoraj (25.4.) rozporządzenie Rady Ministrów ws. ograniczeń w ruchu lotniczym stwierdza, że jeśli strony sporu nie dojdą do porozumienia, od pierwszego maja na lotniskach w Warszawie i Modlinie operacje lotnicze będą realizowane jedynie od godz. 9.30 do 17. Taki scenariusz pociąga za sobą limit połączeń (w rozkładzie zostaną priorytetowe kierunki) oraz roszady w harmonogramie lotów.

Może zainteresuje Cię również:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły

Zadar - co zobaczyć? Kompletny przewodnik turystyczny
Zadar, urokliwe miasto położone na północnym wybrzeżu Dalmacji w Chorwacji, to prawdziwa perła Adriatyku ...
Co przewozić w bagażu głównym? Zasady, które warto znać
Co przewozić w bagażu głównym? Zasady, które warto znać Podróż samolotem to nie tylko ekscytująca przy...
Istria - gdzie jechać? Przewodnik po najlepszych miejscach
Istria, malowniczy półwysep w północno-zachodniej Chorwacji, to miejsce, gdzie spotykają się wpływy chor...
Hvar - co warto zobaczyć? Najlepsze atrakcje turystyczne
Hvar, nazywana czasem "chorwackim Saint Tropez", to jedna z najpiękniejszych wysp na Adriatyku, która przyci...
Istria - co warto zobaczyć? Odkrywamy ukryte skarby regionu
Istria, najdalej na północ wysunięty region Chorwacji, to prawdziwa perła Adriatyku. Ten trójkątny półw...
Co zabrać na city break? Praktyczny poradnik podróżnika
City break, czyli krótki wypad do miasta, to doskonały sposób na oderwanie się od codzienności i odkrycie ...
Macieja Płażyńskiego 38, 44-100 Gliwice
Tel: 795 967 964
Copyright ©2024 Bilety lotnicze | Relacje | Inspiracje | Porady podróżników 🌍 | Powered by Bilety lotnicze | Relacje | Inspiracje | Porady podróżników 🌍.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram