Ze specyficznym oznaczeniem lotu spotykamy się już na etapie rezerwacji biletu. I choć podczas tego procesu bardziej skupiamy się na godzinie odlotu, czasie trwania lotu, cenie lub ewentualnych przesiadkach, to musimy pamiętać, że wybrany przez nas kurs ma przyporządkowany swój kod. Jest to informacja przydatna podczas przemieszczania się do punktu odpraw, odbierania z lotniska podróżnych czy też w kontakcie z przewoźnikiem, np. podczas składania reklamacji. Za pomocą tego kodu można również śledzić przemieszczające się samoloty w czasie rzeczywistym za pośrednictwem aplikacji mapujących ruch lotniczy. Numer rejsu jest zawsze zapisany na bilecie lub karcie pokładowej. Możemy też znaleźć go na tablicach przylotów i odlotów w portach lotniczych, bramkach służących do odprawy pasażerów, taśmociągach z bagażami rejestrowanymi oraz na wirtualnych tablicach lotów dostępnych na stronach internetowych lotnisk.
Osoby często podróżujące samolotami zwykle kojarzą, czym jest numer lotu. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że w oznaczeniach rejsów są zapisane konkretne dane. W tym artykule spróbujemy je rozkodować. Sprawa jest na tyle prosta, że nie będziemy do tego potrzebować Enigmy.
Oznaczenie rejsu lotniczego składa się z kilku, nie mniej niż 4, znaków. Dwa pierwsze elementy w tej układance stanowi kod linii lotniczych nadawany przez IATA, czyli Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych. Każda linia ma swoje oznaczenie – najczęściej są to dwie litery, choć w niektórych przypadkach mamy połączenie litery i cyfry. Innymi słowami, pierwsze dwa znaki numeru lotu oznaczają przewoźnika, z którym wyruszamy w podróż. Oto kilka oznaczeń popularnych linii lotniczych:
LO – PLL LOT
FR – Ryanair
W6 – Wizz Air
U2 – EasyJet
LH – Lufthansa
SK – SAS Scandinavian Airlines
KL – KLM
EW – Eurowings
A3 – Aegean
AY – Finair
BA – British Airways
PC – Pegasus
Z literkami poszło nam stosunkowo łatwo. Zrozumienie sekwencji cyfr następujących po kodzie IATA może być nieco bardziej skomplikowane. Reguła jest taka, że loty w kierunku zachodnim i południowym mają numery nieparzyste, a w kierunku wschodnim i północnym tworzą liczby parzyste. Rejsy powrotne na jednej trasie mają zwykle sąsiadujące oznaczenia. Np. lot liniami LOT z Warszawy do Moskwy mógłby mieć oznaczenie LO107, a lot powrotny z Rosji do stolicy Polski LO208. Wysokość numeru oznacza to, jak ważne dla danego przewoźnika jest konkretne połączenie. Najniższe numery posiadają loty najbardziej prestiżowe. Np. w Polskich Liniach Lotniczych LOT to zaszczytne miano ma lot z Warszawy do Chicago (LO1). Bardziej istotne loty mają zazwyczaj oznaczenie składające się z dwóch cyfr, a mniej strategiczne połączenia mogą mieć przypisane trzy cyferki. Ta informacja jest ważna z punktu widzenia przewoźnika. Dla pasażera nie jest ona zapowiedzią lepszego lub gorszego standardu połączenia. Niektóre loty mają oznaczenie czterocyfrowe. Zwykle chodzi o loty czarterowe, krajowe, codeshare czy rejsy techniczne i specjalne (np. przelot reprezentantów Polski na zawody sportowe).
Wybrane oznaczenia lotów są na cenzurowanym. Chodzi o liczby mające negatywne konotacje, np. pechową 13 czy symbol Szatana – 666, lub takie, które mogą dublować się z oznaczeniami modelu maszyny (np. 737 może się kojarzyć z popularną wersją Boeinga).
Na koniec warto podkreślić następujące kwestie:
Sprawdź też wpis: Jak wygląda odprawa przed lotem?